دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
کد مطلب : 126066
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:

مردود بودن توافق موقت و یا ترتیبات جایگزین برجام

مردود بودن توافق موقت و یا ترتیبات جایگزین برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه توافق موقت و ترتیبات جدید جایگزین برجام را تأیید نکرد و گفت: دولت ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی و محتوایی به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات، آمادگی جدی خود را نشان داده است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی درباره مذاکرات رفع تحریم گفت: درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای دیدگاه‌های اصولی، روشن و اعلام شده‌ای داریم. جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم‌ها را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط گسترده رو به تزاید با همسایگان و کشورهای دوست در سرلوحه کار خودش قرار داده، اما هیچگاه فرآیندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه متوقف نکرده و همچنان ادامه می‌دهد و بر همان مبنا تبادل پیام‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق طرف‌های واسطه و کشورهای دوست و دارای رابطه نزدیک با طرف‌های مقابل ما ادامه داشته و دارد.کنعانی افزود: در راستای تامین منافع حداکثری ملت ایران، طرف‌های ایرانی و دولت ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است و برای انجام مذاکرات جدی و محتوایی به منظور به نتیجه رسیدن مذاکرات هم همواره آمادگی جدی خودش را نشان داد و معیار و ملاک ما هم عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده و نه اظهارات رسانه‌ای و مواضعی که با اهداف و انگیزه‌های گوناگون در حوزه رسانه بیان می‌شود. در ارتباط با توافق بارها به صورت صریح اعلام شد که در هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم، مستدل و منطقی مقام معظم رهبری، همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه جدی ما و تیم مذاکره کننده است و بر همین اساس کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد.کنعانی درباره تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها اظهار داشت: امیدواریم شاهد این اتفاق باشیم. ما همه تلاش‌های لازم را با نگاه به جنبه انسانی این مضووع انجام دادیم و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد و می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم در صورتی که طرف مقابل همین جدیت را از خودش نشان دهد این رخداد می‌تواند در آینده نزدیک اتفاق بیفتد. منتظر نتیجه دهی گفت‌وگوهای دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها هستیم.
وی درباره حق‌آبه ایران از هیرمند گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط روشن است. ایران انتظار دارد بر مبنای معاهده سال ۱۳۵۱ حق‌آبه کامل ایران از آب هیرمند به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شود. متاسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد این اتفاق نبودیم. مذاکرات جدی در سطوح مختلف با مقامات دولت سرپرستی موقت افغانستان انجام شد و در نتیجه این مذاکرات، به رغم اینکه بخشی از حق‌آبه ایران تحویل داده شد، ولی این تمام حق‌آبه بر مبنای این معاهده نبود. جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت التزام دولت موقت افغانستان بر اجرای کامل این معاهده و تحویل حق‌آبه تأکید داشت. کنعانی گفت: بر مبنای سیاست همسایگی و ضرورت حفظ فضای مثبت در مناسبات دو کشور و مبتنی بر معاهده لازم الاجرایی که بین دو کشور وجود دارد، انتظار داریم مقامات دولت افغانستان نسبت به اجرای معاهده و تامین حق‌آبه ایران مسؤولانه عمل کرده و حسن نیت خودشان را نشان دهند.
وی در پاسخ به سؤال الجزیره عربی درباره خبر منتشر شده مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم علی باقری و مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در مسقط اظهار داشت: با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم، از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقام‌های ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و در این چارچوب تبادل پیام‌هایی از طریق عمان با طرف مقابل داشتیم و روند گفت‌وگو در این چارچوب ادامه دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی وظیفه ذاتی خود را انجام می‌دهد و در مسیر تامین منافع ملی از همه امکانات موجود در چارچوب سیاست‌های اصولی ایران استفاده می‌کند. هم از ابتکارات عمان استقبال کردیم و هم از ظرفیت عمان به عنوان کشور دوست دارای منویات حسنه توأم با حسن نیت به ایران همواره استفاده کردیم. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار ایروانی با رابرت مالی در آمریکا و مذاکرات مخفی در مسقط اظهار داشت: مذاکرات مسقط مخفی نبوده و از طریق واسطه‌ها و خاصه با توجه به مساعی جمیله مقامات عمانی گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه انجام می‌دهیم. جزئی از روندی است که در حال انجام است. ما به گمانه زنی‌های رسانه‌ای خیلی توجهی نمی‌کنیم. ما به عنوان دستگاه دیپلماسی و نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف و در سازمان ملل وظایف محوله را با جدیت در چارچوب منافع و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنیم و هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی کشور از دست نمی‌دهیم و در عین حال خطوط قرمز و رویکرد اصولی سیاست خارجی ایران را رعایت می‌کنیم و همواره به آن پایبند هستیم.
وی درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران گفت: روند اجرای توافقات بین دو کشور با شتاب خوب از سوی طرفین پیش رفته و می‌توانیم بگوییم هیچ مانعی در روند اجرای توافق وجود نداشته است. اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان به صورت رسمی بازگشایی شد. در ارتباط با بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری این کشور در مشهد زمینه‌ها و بسترهای لازم فراهم شده و براساس دعوتی که امیرعبداللهیان از همتای سعودی خود برای سفر به تهران انجام داده بود در آینده نزدیک شاهد سفر وزیر خارجه عربستان به تهران خواهیم بود و براساس گام‌های مقدماتی که هیأت عربستانی در ایران برداشته اند گمان می‌کنیم در آینده نزدیک شاهد گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران باشیم. در شرایط خوبی در روند رسمی روابط دو کشور هستیم و گفت وگوهای اخیر دو وزیر در کیپ تاون مفید و سازنده بود.وی در پاسخ به سؤالی درباره اتهام تامین قطعات کارخانه ساخت پهپاد در روسیه نیز بیان کرد: هرگونه ادعا و اتهام مبنی بر صادرات تسلیحاتی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قاطعانه تکذیب می‌کنیم. ایران با روسیه همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف دارد. همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران با روسیه مقدم بر جنگ اوکراین است. کسی نمی‌تواند راجع به همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه سؤال و تشکیکی ایجاد کند که چرا با این کشور همکاری دفاعی و نظامی دوجانبه دارید. این حق هر کشور مستقل است که در چارچوب قوانین بین‌المللی و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک با همدیگر گفت‌وگو و همکاری کنند.
https://siasatrooz.ir/vdciqqazqt1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی